Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons privacy- en cookiebeleid. Klik hier voor een toelichting.

Melding sluiten

Babypedagogiek (IKK-proof)

Deze opleiding voldoet aan de eisen zoals gesteld door de wet IKK en is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit neurowetenschappen, ontwikkelingspsychologie en pedagogische wetenschappen. 

Deze inzichten en kennis worden gedurende de training voortdurend gekoppeld aan de uitdagingen in de praktijk. Door kennis van de breinontwikkeling in holistisch perspectief leggen we een basis die van groot belang is voor de rest van het leven van elk kind en elk mens. 

Voor wie?
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang die met baby's (gaan) werken. Met 8 deelnemers.

Kwaliteitsborging
Deze scholing voldoet aan de kwaliteitseisen van de Wet IKK. 

Inhoud
De training Baby Pedagogiek in de 21ste eeuw is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten (neurowetenschappen, ontwikkelingspsychologie en pedagogische wetenschappen). Door kennis van de breinontwikkeling in holistisch perspectief leggen we een basis die van groot belang is voor de rest van het leven van elk kind en elk mens. We trainen mensen om te gaan kijken door de ogen van het kind (Ferre Laevers) waarbij welbevinden en betrokkenheid eenvoudige factoren zijn die veel duidelijk maken. Een rijke uitdagende omgeving, de stijl van begeleiden en ruimte voor initiatief zijn cruciale aanpakfactoren.

Ruimte krijgen om initiatieven te nemen, autonomie te ontwikkelen, je veilig en gehecht te voelen zijn de basis voor je verdere ontwikkeling. Juist in de eerste levensjaren van elk kind worden grote aantallen neurale verbindingen aangemaakt als we kinderen de ruimte geven. Uitgangspunt is dat kinderen geen object zijn van zorg maar subject van ontwikkeling. Als zodanig sluit de training aan de 21ste eeuw en de ontwikkeling van het jonge kind naar de mens in een dynamische wereld.

De training is vooral gebaseerd op de combinatie van inspirerende verhalen die de kennis vergroten gecombineerd met praktische opdrachten in de eigen praktijk. Het gebruik van filmbeelden uit de praktijk maken dit inzichtelijk. Deelnemers maken tussen de bijeenkomsten eenvoudige opdrachten waarbij voor-en na situaties (wat als ik dit doe en wat als ik dat doe) illustreren welke bijdrage de grootste bijdrage levert aan de ontwikkeling van een kind. Het zelf maken van open eind spelmaterialen zal zeker ook bijdragen aan het verwerken van inzichten en vooral het ontdekken van de eigen inspiratie.

De training wordt afgesloten met een eindpresentatie van de deelnemers waarin de verbinding tussen theorie en praktijk onderbouwd moet worden.

Beoogde leereffecten
Gedurende de training vindt een voortdurende dialoog plaats waarin de inzichten vanuit kennis worden gekoppeld aan de uitdagingen van de praktijk.

Kennis en inzichten over breinontwikkeling gericht op:

  1. Hechting (o.a. J. Bowlby)
  2. Ouderbertokkenheid (o.a. N. Geens)
  3. Zintuiglijke ontwikkeling (o.a. C. Kemmner)
  4. Motorische ontwikkeling (o.a. E. Pikler)
  5. Taalontwikkeling (o.a. S. Goorhuis)
  6. Cognitieve ontwikkeling (o.a. A. Gopnik)
  7. Belang van Welbevinden en betrokkenheid (F. Laevers)

Studiebelasting en certificering
Studiebelasting:

  • 7 bijeenkomsten van 3 uur
  • Praktijkmateriaal voorbereiden, 1 uur per bijeenkomst
  • Lezen achtergrondinformatie en theorie en het bekijken van studiefilmpjes 4 uur 

Het bijwonen van de bijeenkomsten en uitvoeren van de opdrachten resulteert in een RIJKT-certificaat.

Locatie
Deze training wordt aangeboden op de volgende locaties:

  • Eindhoven (Wij zijn JONG centrumplein, Kanaaldijk-Zuid 5a, 5613 LE Eindhoven)
  • Arnhem (SKAR centraal kantoor, Wassenaarweg 40, 6843 NW Arnhem)
  • Incompany is ook mogelijk.

Docent
RIJKT -Pedagoog en opleider

Kosten 
Op aanvraag

VOORINSCHRIJVING